-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30718 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

آيا روز قيامت اوّل پرندگان و سپس جانوران صحرايي وارد محشر مي شوند؟ آيا آن ها دادگاه الهي دارند؟

قرآن مجيد از حشر و رستاخيز تمام موجوداتِ زنده و انواع حيوانات سخن گفته و مي فرمايد:

جنبنده اي در زمين و هيچ پرنده اي كه با دو بالش پرواز مي كند نيست مگر اين كه امت هايي همانند شما هستند. ما هيچ چيز را در اين كتاب فرو گذار نكرديم . سپس همگي به سوي پروردگارشان محشور مي شوند>.

در جاي ديگر مي فرمايد: (1).

علامه طباطبايي مي گويد: از آيات بسيار ديگري استفاده مي شود كه نه تنها انسان و حيوانات محشور مي شوند,بلكه آسمان ها و زمين و آفتاب و ماه و ستارگان و جن و سنگ ها و بت ها و ساير شركايي كه مردم آن ها را پرستش مي كنند و حتي طلا و نقره اي كه اندوخته شده و در راه خدا انفاق نگرديده است , محشور خواهند شد و با آن طلا ونقره , پيشاني و پهلوي صاحبانشان داغ مي شود>.(2)

در روايات اسلامي نيز احاديث متعددي در مورد رستاخيز حيوانات ديده مي شود. از ابوذر نقل است كه ماخدمت پيامبر بوديم كه دو بز به يكديگر شاخ زدند. پيغمبر فرمود: مي دانيد چرا اين ها به يك ديگر شاخ زدند؟حاضران عرض كردند: نه . پيامبر فرمود: ولي خدا مي داند, و به زودي ميان آن ها داوري خواهد كرد.(3)

اما اين كه پرندگان و جانوران و غيره , كدام اول وارد محشر مي شوند, خبري نيافتيم .

حشر كلي و عمومي شامل همهء موجودات مي شود كه سرانجام حقايق اشيا به خدا بر مي گردد. حشر هر چيز به حسب او است . حشر به خاطر پاداش عمل است , كه مخصوص انسان است و حشر حيوانات , به همراه حشر كلي است . مقصود از آنانند كه وحشانه تاخته و به شكل حيوان محشور مي شوند.

(پـاورقي 1.تكوير (81 آيهء 5

(پـاورقي 2.الميزان , ترجمه سيد محمد باقر موسوي همداني , ج 7 ص 118 با تلخيص .

(پـاورقي 3.تفسير نمونه , ج 5 ص 225

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.